هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro اپل چند هفته پیش با سروصدای زیاد عرضه شد. این شرکت سال گذشته از این دستگاه رونمایی کرده بود. این هدست با قیمت ۳۴۹۹ دلار، یکی از گرانترین هدستهای موجود در بازار است که تنها طرفداران پرشور اپل حاضر به پرداخت چنین هزینهای هستند. حتی بسیاری از این طرفداران پس از استفاده چند هفتهای از هدست و آشکار شدن مشکلات، آن را پس دادند.
گزارشهای اخیر نشان میدهند که بسیاری از خریداران Apple Vision Pro، هدست خود را طی دورهی دو هفتهای که شرکت بدون پرسش پس میگیرد، مرجوع میکنند. این دو هفته برای آنها زمان کافی بود تا ببینند آیا این هدست میتواند چیزی به زندگیشان بیفزاید یا خیر. افرادی که دستگاه را پس میدهند احساس میکنند هنوز راه درازی در پیش دارد تا به آیندهای که اپل برای آن در نظر گرفته برسد.

هدست جدید سامسونگ؛ همکاری با کوالکام و گوگل
سامسونگ سال گذشته تایید کرد که در حال همکاری با کوالکام و گوگل روی یک هدست XR جدید کار میکند. سامسونگ یک «تیم فراگیر» جداگانه در بخش موبایل خود دارد که مسئولیت این دستگاه را بر عهده دارد. این تیم شامل کارشناسانی از بخشهای مختلف سامسونگ الکترونیک مانند توسعه فناوری، برنامهریزی و بازاریابی است. اطلاعات کمی در مورد این هدست در دست است، اما گفته میشود با تراشه اسنپدراگون XR2+ کوالکام کار میکند.

سامسونگ میتواند چیزهای زیادی از چالشهایی که اپل برای جلب توجه به هدست خود با آن مواجه است، بیاموزد. گذشته از قیمت نجومی، کاربران نگرانیهای منطقی در مورد Apple Vision Pro مطرح کردهاند که باعث شده آن را پس دهند. سامسونگ میتواند از کاستیهای Vision Pro برای ساخت یک هدست بهتر استفاده کند، هدستی که به بسیاری از مشکلاتی بپردازد که اپل تنها در نسل دوم Vision Pro قادر به رفع آنها خواهد بود.
یکی از بزرگترین نگرانیهای مشتریان در مورد این محصول، وزن آن است. اپل در مشخصات فنی، وزن هدست را ۶۰۰-۶۵۰ گرم ذکر کرده است. بستن چیزی به وزن بیش از نیم کیلوگرم روی صورت برای مدت طولانی راحت نخواهد بود. سامسونگ باید توجه ویژهای به ارائه یک تجربه کاربری راحتتر داشته باشد. کاربران باید بتوانند برای مدت طولانیتری از هدست استفاده کنند، زیرا استفاده دورهای از دستگاه، هدف از آن را بیمعنا میکند.
کاربران همچنین از اثر تونلدیدهای که میدان دید افقی تخمینی ۱۰۰ درجهی Vision Pro ایجاد میکند، شکایت کردهاند. این برای چشمها به اندازهی کافی راحت نیست و هماکنون هدستهای دیگری مانند Meta Quest 3 وجود دارند که برای تجربهی راحتتر تماشای محتوا با فشار کمتر روی چشم، میدان دید افقی بزرگتری دارند. امیدواریم سامسونگ از فناوری نمایشگر برتر خود برای دستیابی به این امر استفاده کند. حتی اپل برای بهبود نمایشگرهای نسل بعدی Vision Pro به کمک سامسونگ نیاز خواهد داشت.

اپل میخواهد مردم Vision Pro را در جریان کاری خود ادغام کنند. با این حال، بسیاری از کاربران اولیه به سرعت متوجه شدند که برای تحقق این امر، پشتیبانی کافی از فایلها، برنامههای موجود و ویژگیهای بهرهوری وجود ندارد. با وجود اینکه Vision Pro با صدها برنامهی اختصاصی عرضه شده است، هنوز هم شکاف قابل توجهی وجود دارد و توسعهدهندگان برای افزایش تلاشهای خود جهت پشتیبانی از این هدست به زمان نیاز دارند. Vision Pro اپل در حال حاضر حتی یک برنامهی رسمی یوتیوب هم ندارد. تا زمانی که پشتیبانی گسترده از توسعهدهندگان به دست نیاید، Vision Pro برای کارهای جدی واقعاً مفید نیست.
توسعهدهندگان اپلیکیشنها، راهحل اصلی برای هدستهای واقعیت افزوده
این یکی از بزرگترین چالشهایی است که سامسونگ نیز برای هدست خود با آن مواجه خواهد شد. سامسونگ نیاز به جلب پشتیبانی توسعهدهندگان دارد تا برنامههای سرگرمی و بهرهوری بیشتری در دسترس باشد و خرید هدست برای مشتریان نه تنها مقرونبهصرفه باشد، بلکه بتوانند آن را در جریان کاری خود ادغام کنند. همکاری سامسونگ با گوگل در زمینهی هدست نیز باید این وضعیت را در بخش نرمافزار بهبود بخشد، و میتوان تصور کرد که حداقل یک برنامهی رسمی یوتیوب در زمان عرضه در دسترس باشد. این همکاری همچنین میتواند از روابط دیرینهی گوگل با توسعهدهندگان برای آوردن برنامههای بیشتر به هدست جدید سامسونگ استفاده کند.
تا آنجایی که به پشتیبانی از برنامهها مربوط میشود، هر هدست جدیدی در نهایت خود را با Meta Quest مقایسه میکند. متا که چندین سال است در بازار حضور دارد، اکنون از کتابخانهی عظیمی از برنامهها برخوردار است. آنها طی سالها روابط خود را با توسعهدهندگان برای هدستهایشان تقویت کردهاند و با توجه به سابقهی طولانیشان، در حال حاضر جامعترین کتابخانهی برنامهها را برای هدستهای واقعیت ترکیبی در اختیار دارند.

شاید فرصتی برای همکاری سامسونگ با Meta روی پروژهی هدست جدید آنها نیز وجود داشته باشد. مارک زاکربرگ، مدیرعامل Meta، قرار است هفتهی آینده برای اولین بار طی بیش از یک دهه به کره جنوبی سفر کند. گزارشها حاکی از آن است که او ممکن است با لی جئهیونگ، رئیس هیئت مدیرهی سامسونگ الکترونیک دیدار کند.
سامسونگ و Meta پیش از این روی هدست Gear VR با هم همکاری داشتهاند، بنابراین سابقهی همکاری مثبتی وجود دارد که میتوان از آن برای آیندهای روشنتر بهره برد. زاکربرگ همچنین بارها به صورت علنی علاقهی خود را به گوشیهای هوشمند سامسونگ ابراز کرده است و او را اغلب با گوشیهای پرچمدار سامسونگ حتی در رویدادهای این شرکت مشاهده کردهاند.
از ابتدا، زاکربرگ طرفدار Vision Pro نبوده است. او اخیراً در ویدیویی که میتوان آن را بهترین محتوای تولیدشدهی کاربر توسط یک مدیرعامل دانست، به شدت از هدست اپل انتقاد کرد و تمام مزیتهای هدست Quest 3 شرکت Meta را نسبت به Vision Pro برجسته کرد. این احتمال وجود دارد که او برای همکاری با سایر سازندگان هدست که به کاهش سهم بازار Vision Pro کمک میکنند، پیشقدم شود. با توجه به پیشتازی قابل توجه Meta در زمینهی تجربیات نرمافزاری برای هدستها، شاید این فرصتی باشد که سامسونگ نباید آن را از دست بدهد.

قیمتگذاری یکی دیگر از جنبههای کلیدی است که سامسونگ باید در نظر بگیرد. Apple Vision Pro با قیمت ۳۴۹۹ دلار، به هیچ وجه یک دستگاه بازار انبوه نیست. برای اینکه این دستگاه به چیزی فراتر از یک محصول موردعلاقهی طرفداران خاص تبدیل شود، باید قیمت آن به طور قابل توجهی مقرون به صرفه باشد. در حالی که قابل درک است که نسل اول یک هدست واقعیت ترکیبی باکیفیت تا زمان بالغ شدن فناوری، قیمت بالاتری خواهد داشت، اما تعیین یک قیمت گزاف غیرمنطقی باید اجتناب شود.
سامسونگ در اینجا فرصت طلایی برای شکست دادن Apple Vision Pro دارد. حداقل تا چند سال دیگر اپل نسخهی نسل دوم را عرضه نخواهد کرد. تا آن زمان، سامسونگ این فرصت را دارد تا با هدست خود توجهها را به خود جلب کند و خود را به عنوان یک نام پیشرو در حوزهی واقعیت ترکیبی، شبیه به کاری که در بخش گوشیهای تاشو انجام داده، مطرح کند. امیدواریم که همه چیز دقیقاً به همین شکل پیش برود.